Senatul a adoptat propunerea legislativă inițiată de senatorul de Iași, Vasile Toma, pentru modificarea și completarea unor acte normative privind acordarea de facilități conducatorilor auto care își desfășoară activitatea în domeniile transport de călători și transport de marfă.

Proiectul legislativ pe care l-am inițiat permite creșterea salariilor șoferilor profesioniști. El oferă posibilitatea firmelor românești să le asigure șoferilor un salariu între 3 000 și 30 000 de lei pe lună din care salariatul plătește numai contribuția la pensie! Adică procentul de 21,25% din salariul brut. Exact așa cum, în prezent, se practică într-un alt domeniu esențial al statului, cel al construcțiilor.

De aceea, această propunere legislativă pornește de la necesitatea recunoașterii atât a importanței, cât și a realității cu care sectorul transporturilor românești se confruntă:

Astfel, de la an la an, în România, deși nu a beneficiat de nicio facilitate semnificativă sau notabilă, sectorul transporturilor rutiere a continuat să se dezvolte continuu, generând aproape un sfert din exportul total de servicii al țării noastre în valoare de 22 miliarde de euro. În perioada 2013-2018, exportul de servicii realizat de sectorul transporturilor rutiere s-a dublat de la 2,58 miliarde euro în 2013 la 5,144 miliarde euro în 2018. Și, tot în 2018, transportul rutier a realizat un excedent de 3,765 miliarde de euro, sumă ce reprezintă aproape jumătate din soldul total al comerţului internaţional cu servicii în valoare de 8,1 miliarde euro. Totodată, excedentul ramurii de transport rutier este cu 24% mai mare decât cel al ramurii de servicii telecom şi IT, acoperind astfel o parte semnificativă din deficitul generat de comerţul cu bunuri.

În același timp însă, în țara noastră, ca și în restul statelor lumii, vorbim de o criză cronicizată de șoferi profesioniști, care are impact negativ asupra competitivității și productivității acestui sector esențial al economiei.

Iar la această criză de resursă umană atât de valoroasă, se adaugă și fenomenul migrației masive a șoferilor profesioniști români în alte state care le oferă condiții salariale și de muncă mai bune. Necesitatea readucerii în țară a șoferilor profesioniști este nu doar evidentă, ci și absolută, iar ea se poate realiza prin creșterea salariului minim datorită unui sistem fiscal competitiv.

„Este vital să pornim de la ideea că trebuie să asigurăm condiții salariale bune pentru a determina românii plecați în străinătate să se reîntoarcă să muncească în țara natală și să contribuie astfel la dezvoltarea economică. Personal, ca senator, prin această inițiativă și restul demersurilor mele legislative, mi-am asumat îmbunătățirea condițiilor lucrătorilor din domeniul economic care contribuie cel mai mult la balanța de plăți a României. Ori, în cazul de față, vorbim de o contribuție net pozitivă de 4,5 miliarde de euro anual. De asemenea, consider că firmele române sunt o adevărată școală și pepinieră de șoferi pentru firmele din restul statelor europene și nu numai, ele asigurând atât instruirea șoferilor, cât și experiența și competența pe care șoferii, odată plecați din țara noastră, ajung să le valorizeze în economiile și bunăstarea altor state. De asemenea, cred că a venit momentul (măcar în cel de-al 99-lea ceas!) ca sectorul transporturilor să fie văzut ca un sector strategic și o prioritate națională și, prin urmare, tratat ca atare”, declară senatorul Toma privitor la importanța inițiativei sale.

La toate cele de mai sus care subliniază încă o dată importanța și urgența ca această inițiativă legislativă să devină lege, se adaugă și criza economică generalizată care deja s-a instalat, precum și adoptarea de către Parlamentul European a Pachetului Mobilitate 1, setul de regulamente care nu doar că schimbă fundamental piața europeană de transport rutier, ci afectează în principal și extrem de dur mai ales transporturile din regiunea europeană din care și România face parte, în special prin prevederile referitoare la detașarea șoferilor, duratele de condus, pauzele șoferilor sau accesul la piața de transport din cadrul Uniunii.

Articolul Senatorul Vasile Toma: „Senatul României a adoptat inițiativa legislativă pentru sprijinirea, valorizarea și readucerea în țară a șoferilor profesioniști români” (P) apare prima dată în BZI.ro.