Iată cum reacționează corpul la supra-alimentare! Fie că este vorba de un grătar de vară cu prietenii, de mâncarea rapidă preferată sau de cină de Crăciun, probabil ne putem aminti toate perioadele în care am mâncat mai multă mâncare decât am avut nevoie.

Multe cercetări au analizat efectele pe termen lung asupra sănătății ale supraalimentării cu calorii – care include stocarea crescută a grăsimilor, controlul endocrin afectat și modificări ale mușchilor scheletici și țesutului gras. Cu toate acestea, se știe puțin despre modul în care corpul nostru se confruntă cu aceste momente de suprasolicitare și dacă au vreun efect asupra sănătății noastre generale – ceea ce a urmărit studiul cel mai recent.

Oamenii au o capacitate uriașă de a se supraalimenta o perioadă lungă de timp. De exemplu, membrii tribului Massa participă la Guru Walla, tradiționalul festival de îngrășare, în care încearcă să câștige cât mai mult in greutate, consumând cât pot de mult. Mulți membri câștigă 11 kilograme de grăsime în doar două luni, consumând aproximativ 8700 de calorii pe zi – de peste trei ori mai mare decât cele recomandate într-o zi.

Deși acesta este un exemplu extrem, ne arată că organismele noastre sunt ușor capabile să mănânce excesiv – ceea ce nu este neapărat un lucru bun. Chiar și 24 de ore de supraalimentare pot avea consecințe negative asupra sănătății noastre, inclusiv creșterea concentrațiilor de zahăr din sânge.

Iată cum reacționează corpul la supra-alimentare!

În cel mai recent studiu, cercetatorii au dorit să înțeleaga cât de mult oamenii pot mânca atunci când trec peste punctul de satietate. De asemenea, au dorit să știe ce efect are acest lucru asupra organismului, măsurând modul în care supraalimentarea afectează metabolismul în orele de după masă.

S-a analizat un grup de 14 bărbați sănătoși între 22 și 37 de ani. Într-un proces, au fost rugati să mănânce cât mai multă pizza, până s-au simțit plini. Au mâncat aproximativ 1500 de calorii în medie.

Într-o alta zi, li s-a cerut apoi să mănânce până nu mai puteau, depășind sentimentul normal de plinătate. În mod remarcabil, au reușit să mănânce aproape dublu – în jur de 3.000 de calorii în medie, deși unii au reușit să mănânce echivalentul a aproape două pizza și jumătate mari (4.800 de calorii). Acest lucru a sugerat că, atunci când vă simțiți plini, probabil că sunteți doar pe jumătate plini.

Probele de sânge au fost luate la intervale regulate timp de patru ore după începutul mesei, pentru a vedea cum se comporta corpul. În mod surprinzător, în ciuda consumului de două ori mai mare de alimente, a existat doar o mică creștere a nivelului de zahăr și de grăsimi din sânge. Posibilitatea de a menține glicemia și grăsimea într-un interval normal indică cât de sănătos este metabolismul unei persoane. De asemenea, poate arăta riscul apariției bolilor, inclusiv diabetului de tip 2 sau a bolilor cardiovasculare.

Organismul este extrem de rezistent

La acești oameni activi fizic și sănătoși, organismul este capabil să controleze zahărul și grăsimea din sânge după o masă bogata, muncind un pic mai greu decât de obicei pentru a controla metabolismul. S-a constatat că hormonii eliberați din intestin și pancreas (inclusiv insulina), au ajutat organismul să reglementeze nivelul glicemiei. Frecvența cardiacă a fost, de asemenea, crescută după masă, confirmând că organismul lucreaza mai mult pentru a ține lucrurile sub control.

De asemenea, am măsurat modul în care oamenii s-au simțit în perioada de după masă, analizând plinătatea, somnolența și poftele pentru anumite tipuri de alimente. Deși deseori simțim că avem loc pentru desert, participanții la studiu au avut puține dorințe de a mânca ceva (chiar și alimente dulci) atunci când au mâncat pana la punctul de a se simți confortabil plini – chiar și la patru ore după masă. De asemenea, s-a descoperit că oamenii se simțeau mai adormiți și mai puțin energici după ce mâncau prea mult.

Articolul Iată cum reacționează corpul la supra-alimentare! apare prima dată în BZI.ro.