Ceaiul este a doua cea mai populară băutură din lume după apă. Cu toate acestea, 80% din vânzări provin din ceaiul negru, deși beneficiile pentru sănătate ale ceaiului verde sunt mai mari. Să ne dăm seama împreună cu un expert care sunt avantajele băuturii, pentru cine este potrivită și cât de mult ceai poți bea.

Toate tipurile de ceai, cu excepția ceaiurilor din plante, sunt preparate din frunzele tufei de camelie chineză. Tipul depinde de starea de oxidare a frunzelor – ceaiul verde nu suferă fermentare (sau acest proces nu durează mai mult de două zile), iar ceaiul negru este procesat de la două săptămâni la o lună. Ambele tipuri sunt bune pentru sănătate, dar conțin cantități diferite de vitamine și minerale și au proprietăți curative diferite.

În 2006, Journal of the American Medical Association a publicat rezultatele unui studiu care a confirmat legătura dintre consumul de ceai verde și speranța de viață crescută. Oamenii de știință au rezumat date de 11 ani referitoare la 40 de mii de japonezi cu vârste cuprinse între 40 și 79 de ani. S-a dovedit că printre acei participanți la experiment care au băut cinci sau mai multe căni de ceai verde pe zi, rata mortalității a scăzut: în general – cu 23% la femei, cu 12% la bărbați; din bolile inimii și ale vaselor de sânge – cu 31% la femei, cu 22% la bărbați; din accident vascular cerebral – cu 42% la femei, 35 % la bărbați.

Un alt studiu, care a durat șase ani, a arătat o reducere cu 76% a mortalității în rândul consumatorilor de băuturi sănătoase.

Motivul se află în componentele ceaiului verde, care ajută la menținerea sănătății și fac față bolilor periculoase. În primul rând, frunzele sale sunt antiinflamatoare. În medicina tradițională din China și India, ceaiul verde este utilizat pentru a reduce febra, a opri sângerarea, a vindeca rănile și a bolilor de inimă și creier.

Efectul benefic se datorează conținutului ridicat de polifenoli – antioxidanți naturali puternici. Ceaiul verde conține un tip special al acestei substanțe – catehine. Aceștia leagă și elimină radicalii liberi care deteriorează celulele și provoacă boli și îmbătrânire în organism, reducând astfel inflamația. O ceașcă de 230 ml de ceai conține 20-45% polifenoli, dintre care 60-80% sunt catehine .

Pe lângă polifenoli, ceaiul verde conține:

  • vitamine: A și C, vitamine B – susțin sănătatea părului, a pielii, a sistemului digestiv, nervos și circulator, reglează nivelul zahărului din sânge, P – întărește vasele de sânge, F – menține sănătatea bucală, vitamina K – ajută funcția și metabolismul rinichilor substanțe;
  • oligoelemente: fluor, calciu (până la 5 mg pe 1 g de frunze de ceai), zinc, potasiu (până la 20 mg), cupru, fier, magneziu (până la 2 mg);
  • 20 de tipuri de aminoacizi, inclusiv acidul gamma-aminobutiric, care stimulează creierul, și acidul glutamic, care este necesar pentru refacerea sistemului nervos;
  • alcaloizi: cofeina și L-teanina, care păstrează efectul tonic al cofeinei, dar îi înmoaie efectul, și teobromina, care are efect diuretic și ajută la slăbire.

O ceașcă de ceai verde (240 ml) conține 2,4 kcal.

3 fapte științifice despre beneficiile ceaiului verde pentru sănătate

  1. Stimulează funcția creierului

Băutura activează activitatea creierului datorită cofeinei, care crește concentrația hormonului fericirii – dopamina. În același timp, reduce producția de adenozină, o substanță care încetinește reacțiile sistemului nervos. Afectează activitatea creierului, memoria, atenția și starea de spirit.

Pe lângă cofeină, ceaiul conține L-teanină, o altă substanță care crește dopamina și stimulează creierul să producă unde alfa. Cercetările arată că combinația de L-teanină și cofeină îmbunătățește stimularea creierului. Cu toate acestea, efectul în sine este mai blând, mai stabil și mai lung decât cel al cafelei.

Ceaiul verde conține mai puțină cofeină decât ceaiul negru sau cafeaua. Procedând astfel, activează și creierul, iar efectul stimulator este mai moale și durează mai mult decât cafeaua.

  1. Ajută la încetinirea îmbătrânirii

Sindroamele Alzheimer și Parkinson sunt principalele boli care cauzează demență la persoanele în vârstă.

În 2011, oamenii de știință americani au efectuat un experiment pentru a determina posibilitatea de a trata boala Alzheimer folosind extract de ceai verde. Rezultatele au arătat că extractul este util în tratamentul demenței, dar sunt necesare doze prea mari de medicament pentru oameni.

În 2014, revista germană Psychopharmacology a publicat un studiu privind efectul ceaiului verde asupra funcțiilor cognitive și, mai presus de toate, asupra funcției de memorie. Oamenii de știință au ajuns la concluzia că ceaiul verde poate fi utilizat în tratamentul sindroamelor Alzheimer și Parkinson, deoarece catechinele protejează neuronii de distrugere. Dar această teorie așteaptă încă confirmarea.

Componentele bioactive din ceaiul verde pot reduce riscul de demență.

  1. Accelerează pierderea în greutate

Majoritatea suplimentelor alimentare pentru slăbit conțin ceai verde, deoarece crește metabolismul. Acest lucru se datorează cofeinei, care ajută organismul să se reajusteze pentru a obține energie din grăsimi .

Rezultatele unui studiu de 12 săptămâni la 240 de pacienți obezi au confirmat că ceaiul verde accelerează pierderea în greutate. Ajută la îmbunătățirea capacității fizice cu 11-12% și la scăderea grăsimii din burtă. Cu toate acestea, în practică, mult depinde de caracteristicile individuale ale organismului.

În sine, băutura fără lapte și zahăr conține 2,4 kcal. Prin urmare, dr. Christopher Ochner, cercetător medical la clinica americană „Muntele Sinai”, observă că una sau două cești de ceai verde fără miere și zahăr în loc de cutia obișnuită de sodă este de minus 50 de mii de calorii pe an, sau aproape șapte kilograme suplimentare de greutate.

Ceaiul verde îmbunătățește procesele metabolice din organism. Băutura poate fi benefică pentru pierderea în greutate și reducerea grăsimii din burtă.

Cum să alegi, să prepari și să bei ceai

Este mai bine să alegeți ceaiuri de la producători cunoscuți, deoarece un produs de calitate slabă poate conține impurități – de la praf și plante medicinale la substanțe nocive. Acest lucru este valabil mai ales pentru ceaiurile aromate, caz în care trebuie să verificați cu atenție compoziția și să vă asigurați că toate componentele sunt naturale.

Cel mai sănătos ceai este ceaiul din frunze. Costă mai puțin decât cel ambalat și are o calitate mult superioară. Ceaiul bun poate fi identificat prin nuanța sa – culoarea frunzei ar trebui să fie uniformă, în timp ce poate varia de la argintiu la verde închis.

De asemenea, puteți cumpăra pungi de ceai, infuzii măcinate sau suplimente ( capsule sau lichide).

Apa clocotită este dăunătoare pentru ceai, deci temperatura minimă pentru prepararea ceaiului este de 61-70 grade, maximul – 90. Cel mai bine este să folosiți apă moale de izvor sau apă clocotită congelată. Prepararea prea lungă reduce proprietățile benefice ale băuturii și strică gustul. Înainte de preparare, trebuie să turnați apă clocotită peste ceai și să scurgeți apa pentru a curăța frunzele de ceai, a dezvălui mirosul și gustul și a activa substanțele benefice.

Mulți oameni sfătuiesc să bea ceai verde cu lămâie și fără lapte – în această combinație, vitamina C ajută organismul să absoarbă catechinele. Însă nutriționiștii consideră că aceasta este o recomandare controversată, deoarece vitamina C este distrusă la o temperatură de 40 de grade.

Porții mici de ceai de calitate pot fi preparate de până la trei ori mai mult timp cât băutura își păstrează aroma. Dacă adăugați apă clocotită la un ceainic mare de mai multe ori, ceaiul își va pierde proprietățile benefice. Este mai bine să păstrați frunzele de ceai într-un borcan din ceramică sau sticlă .

Ceaiul verde nu trebuie băut prea fierbinte sau pe stomacul gol, altfel va irita mucoasa stomacului. Și, de asemenea, nu le luați cu medicamente, deoarece băutura va încetini absorbția medicamentului.

Articolul Ceaiul verde: fapte științifice despre beneficiile și pericolele băuturii apare prima dată în BZI.ro.